| 229 | | Pelanggan yang dihormati, Susulan pengumuman kerajaan berhubung penamatan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Kuala Lumpur, Selangor, Johor dan Pulau Pinang, operasi kaunter perkhidmatan SSM di seluruh negara diselaraskan untuk beroperasi seperti sediakala bermula 8 Mac 2021.
Namun, bagi menyokong hasrat kerajaan untuk terus membendung penularan COVID-19, para pelanggan dinasihatkan untuk membuat temujanji di pautan berikut:
https://www.ssm.com.my/Pages/Borang-Temujanji.aspx
Hanya dua (2) urusan yang tidak memerlukan temujanji iaitu perkhidmatan kaunter dropbox dan pengaktifan akaun pengguna. Kaedah pengaktifan akaun pengguna secara manual bagi MBRS, MyCoID, dan MyLLP masih diteruskan kecuali pengaktifan ID EzBiz Online di mana para pelanggan boleh melakukannya melalui portal EzBiz Online (www.ezbiz.ssm.com.my).
Pelanggan digalakkan untuk memanfaatkan perkhidmatan atas talian yang disediakan seperti berikut:
PERKHIDMATAN ATAS TALIAN SSM
| i. Portal Ezbiz - https://ezbiz.ssm.com.my ii. Portal MyCoID -https://mycoid2016.ssm.com.my iii. Portal MyLLP - https://www.myllp.com.my iv. Portal e-Info - https://www.ssm-einfo.my v. Portal MyData - https://www.mydata-ssm.com.my vi. Portal MBRS- https://www.ssm4u.com.my vii. Portal e-Secretary - https://esecretary.ssm.com.my
|
Sebarang pertanyaan, hubungi Pusat Panggilan SSM di enquiry@ssm.com.my atau 03-77214000.
Sekian, terima kasih.
SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 5 Mac 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=229 |
| 228 | | Dear valued customer, We are pleased to inform that lodgement through the MBRS is available starting from 1 Mac 2021. However, documents previously mandated for submission through the MBRS system can still be submitted over the counter until 7 March 2021. In this regard, you are requested to browse our Frequently Ask Questions (FAQ) at the following link www.ssm.com.my for further clarification. For further enquiry, please channel your feedbacks to SSM Contact Centre at 03-77214000 or email at enquiry@ssm.com.my or mbrs.support@ssm.com.my. Thank you. 27 February 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=228 |
| 226 | | Pelanggan yang dihormati,
Susulan pengumuman lanjutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang, Johor bermula 19 Februari 2021 sehingga 4 Mac 2021 operasi perkhidmatan SSM di Pejabat Negeri dan Cawangan yang terlibat dengan PKP adalah terhad seperti berikut:
KAUNTER DROPBOX ATAU POS BERDAFTAR | KAUNTER PERMOHONAN PEMFAILAN EKSPRES (EXPRESS FILING) | KAUNTER BAGI PERMOHONAN PENGLIBATAN PERIBADI | Serah simpan dokumen berkanun syarikat melalui kaedah dropbox atau pos berdaftar. Kaedah bayaran hanya melalui cek syarikat pengurusan / deraf bank / kiriman wang pos / wang pos | Pemfailan ekspres dokumen berkanun syarikat dengan kaedah pembayaran secara tanpa tunai (cashless) seperti deraf bank / kiriman wang pos / wang pos. | Permohonan penglibatan peribadi (personal involvement) di dalam syarikat dan perniagaan dengan kaedah pembayaran secara tanpa tunai (cashless) seperti deraf bank / kiriman wang pos / wang pos. | Waktu Operasi: Hari bekerja bermula 8.30 pagi sehingga 2.00 petang. | | |
Perkhidmatan SSM di negeri yang melaksanakan PKP-Bersyarat dan PKP-Pemulihan akan beroperasi seperti biasa melalui kaedah permohonan temujanji. Borang temujanji boleh didapati dengan melayari portal rasmi SSM www.ssm.com.my. Para pelanggan digalakkan untuk memanfaatkan perkhidmatan atas talian yang disediakan seperti berikut: Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan SSM melalui talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my. Sekian, terima kasih. SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 18 Februari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=226 |
| 225 | | Pelanggan yang dihormati,
Berkuatkuasa pada 15 Februari 2021, Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) telah memperluaskan Skim Pendaftaran Perniagaan Prihatin (SPPP) kepada semua usahawan dalam kumpulan B40. SPPP yang telah dilancarkan pada 23 Disember 2020 lalu telah ditambah baik di mana sebelum ini hanya memberi manfaat kepada usahawan dari kalangan belia dan ibu tunggal B40 serta pelajar sahaja.
Kini, pemohon yang layak akan mendapat manfaat pengecualian fi seperti berikut:
Bil
| Perkara
| Pengecualian Fi
| 1.
| Perniagaan milikan tunggal menggunakan nama sendiri seperti di kad pengenalan; atau
| RM30
| 2.
| Perniagaan milikan tunggal atau perniagaan perkongsian (rakan kongsi terdiri dari kategori kumpulan yang layak memohon skim ini) menggunakan nama tred; dan
| RM60
| 3.
| Cetakan maklumat
| RM10
|
Perincian kategori yang layak untuk memohon SPPP adalah seperti berikut:
KATEGORI USAHAWAN GOLONGAN B40 (a) Pemegang MyKad/MyPR; (b) Berumur 18 tahun dan ke atas mengikut syarat pendaftaran perniagaan; (c) Mempunyai maklumat dalam pangkalan data penerima Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 Bagi Golongan B40. (Semakan boleh dibuat di https://bpn.hasil.gov.my/); dan (d) Tiada rekod entiti perniagaan yang masih aktif di SSM. KATEGORI PELAJAR IPTA/S (a) Pemegang MyKad/MyPR; (b) Wargenagara berumur 18 tahun dan ke atas mengikut syarat pendaftaran perniagaan; (c) Pengajian belajar/kursus secara sepenuh masa di mana-mana IPTA/ IPTS/ Politeknik/ Kolej/ Institut Kemahiran/ Pusat Kemahiran di dalam negara; dan (d) Tiada rekod entiti perniagaan yang masih aktif di SSM.
Pemohon yang layak boleh mengemukakan permohonan secara atas talian melalui Portal EzBiz Online di pautan ezbiz.ssm.com.my.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan SSM melalui talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my.
Sekian, terima kasih.
SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA
15 Februari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=225 |
| 222 | | Pelanggan yang dihormati,
Bermula 29 Januari 2021, SSM akan menguatkuasakan pengaktifan akaun pengguna EzBiz Online melalui portal ezbiz.ssm.com.my bagi menggantikan proses pengaktifan akaun pengguna melalui emel yang dilaksanakan pada masa ini di negeri-negeri yang diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Sehubungan itu, permohonan pengaktifan akaun pengguna sistem EzBiz Online melalui emel akan ditamatkan berkuatkuasa 10 Februari 2021. Pengguna yang telah menghantar permohonan dan menerima queri melalui email hendaklah mengambil tindakan terhadap queri tersebut sebelum 10 Februari 2021.
Para pengguna boleh merujuk ‘ Tatacara Mendaftarkan Akaun Pengguna’ melalui Sistem EzBiz Online di portal rasmi SSM bagi memahami langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengaktifkan akaun pengguna melalui sistem EzBiz Online.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan SSM melalui talian 03-7721 4000 atau e-mel ke enquiry@ssm.com.my.
Suruhanjaya Syarikat Malaysia 29 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=222 |
| 223 | | Pelanggan yang dihormati,
Susulan pengumuman lanjutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2.0 di seluruh negara sehingga 18 Februari 2021 kecuali Negeri Sarawak, operasi perkhidmatan SSM di Pejabat Negeri dan Cawangan yang terlibat dengan PKP adalah terhad seperti berikut:
KAUNTER DROPBOX ATAU POS BERDAFTAR
| KAUNTER PERMOHONAN PEMFAILAN EKSPRES (EXPRESS FILING)
| KAUNTER BAGI PERMOHONAN PENGLIBATAN PERIBADI
| Serah simpan dokumen berkanun syarikat melalui kaedah dropbox atau pos berdaftar. Kaedah bayaran hanya melalui cek syarikat pengurusan / deraf bank / kiriman wang pos / wang pos
| Pemfailan ekspres dokumen berkanun syarikat dengan kaedah pembayaran secara tanpa tunai (cashless) seperti deraf bank / kiriman wang pos / wang pos. | Permohonan penglibatan peribadi (personal involvement) di dalam syarikat dan perniagaan dengan kaedah pembayaran secara tanpa tunai (cashless) seperti deraf bank / kiriman wang pos / wang pos. | Waktu Operasi: Hari bekerja bermula 8.30 pagi sehingga 2.00 petang.
|
Para pelanggan digalakkan untuk memanfaatkan perkhidmatan atas talian yang disediakan seperti berikut:
PERKHIDMATAN ATAS TALIAN SSM
| i. Portal Ezbiz - https://ezbiz.ssm.com.my/ ii. Portal MyCoID -https://mycoid2016.ssm.com.my iii. Portal MyLLP - https://www.myllp.com.my iv. Portal e-Info - https://www.ssm-einfo.my v. Portal MyData - https://www.mydata-ssm.com.my vi. Portal e-Secretary - https://esecretary.ssm.com.my
|
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan SSM melalui talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my.
Sekian, terima kasih. SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 3 Februari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=223 |
| 224 | | Pelanggan yang dihormati, Kerajaan Negeri Pahang telah mengeluarkan arahan agar semua urusan kaunter perkhidmatan Pejabat Persekutuan dan Negeri yang melibatkan urusan orang awam ditangguhkan sementara bermula 2 Februari 2021 sehingga 14 Februari 2021. Oleh itu, sepanjang tempoh tersebut, operasi perkhidmatan di Pejabat SSM Negeri Pahang dan Cawangan Temerloh adalah terhad seperti berikut: KAUNTER DROPBOX ATAU POS BERDAFTAR | Serah simpan dan permohonan pemfailan ekspres dokumen berkanun syarikat secara dropbox atau pos berdaftar dengan kaedah bayaran melalui cek syarikat pengurusan / deraf bank / kiriman wang pos / wang pos. | Waktu Operasi: Hari bekerja bermula 8.30 pagi sehingga 2.00 petang. |
Para pelanggan digalakkan untuk memanfaatkan perkhidmatan atas talian yang disediakan seperti berikut: Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan SSM melalui talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my. Sekian, terima kasih. SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 4 Februari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=224 |
| 221 | | Please be informed that Companies Commission of Malaysia (SSM) will extend the initiative to ease the compliance burden faced by the corporate community during the economic uncertainties arising from the COVID-19 pandemic by providing an extension of time (EOT) of 90 days for companies to hold annual general meeting (AGM), circulate financial statements and subsequently lodge the financial statements to SSM. This extension of time is applicable to companies having financial year end beginning 1 April 2020 to 31 July 2020.
The application must be submitted to SSM by 31 March 2021 by email to eot2021@ssm.com.my pursuant to Practice Directive No. 6/2020 (Revised 27 January 2021).
For clarifications, please click here https://www.ssm.com.my/Pages/FAQ/FAQ-Covid19.aspx for the relevant FAQs.
For further information, please contact SSM Contact Centre at 03-7721 4000 or email at enquiry@ssm.com.my.
Suruhanjaya Syarikat Malaysia
29 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=221 |
| 219 | | Pelanggan yang dihormati,
Susulan pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara kecuali Negeri Sarawak, operasi perkhidmatan SSM di Pejabat Negeri dan Cawangan yang terlibat dengan PKP adalah terhad seperti berikut:
KAUNTER PANDU LALU (DROPBOX) ATAU POS BERDAFTAR
| KAUNTER PERMOHONAN PEMFAILAN EKSPRES (EXPRESS FILING)
|
Serah simpan dokumen berkanun syarikat melalui kaedah pandu lalu (dropbox) atau pos berdaftar.
Kaedah bayaran hanya melalui cek syarikat pengurusan / bank deraf / kiriman wang / kiriman pos.
|
Pemfailan ekspres dokumen berkanun syarikat dengan kaedah pembayaran secara tanpa tunai (cashless) seperti bank deraf/ kiriman wang/ kiriman pos).
|
Waktu Operasi: 8.30 pagi sehingga 2.00 petang (Hari bekerja sahaja)
|
Tarikh pelaksanaan PKP bagi negeri-negeri yang terlibat adalah seperti berikut:
NEGERI
| TARIKH KUATKUASA PKP |
Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya & Labuan) Selangor, Pulau Pinang, Johor, Melaka & Sabah
|
13 -4 Februari 2021
|
Kelantan & Sarawak (Daerah Sibu, Kanowit & Selangau)
|
16 - 29 Januari 2021
|
Kedah, Perak, Pahang, Terengganu, Perlis & Negeri Sembilan
|
22 Jan. - 4 Februari 2021
|
Para pelanggan juga digalakkan untuk memanfaat perkhidmatan atas talian yang disediakan seperti berikut:
PERKHIDMATAN ATAS TALIAN SSM
|
i. Portal Ezbiz - https://ezbiz.ssm.com.my/ ii. Portal MyCoID -https://mycoid2016.ssm.com.my iii. Portal MyLLP - https://www.myllp.com.my iv. Portal e-Info - https://www.ssm-einfo.my v. Portal MyData - https://www.mydata-ssm.com.my vi. Portal e-Secretary - https://esecretary.ssm.com.my
|
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan SSM melalui talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my.
Sekian, terima kasih. SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA
20 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=219 |
| 208 | | Para pelanggan yang dih ormati, Bagi memudahkan urusan pelanggan dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), pengaktifan akaun pengguna bagi perkhidmatan MyCOID dan MyLLP boleh dilakukan melalui emel tanpa perlu hadir ke kaunter Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Pelanggan hanya perlu mengemukakan dokumen-dokumen yang dikehendaki melalui saluran emel berikut: Maklumat lanjut mengenai dokumen-dokumen yang diperlukan berserta tatacara boleh didapati di portal rasmi SSM www.ssm.com.my SSM komited meluluskan pengaktifan akaun pengguna dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dan keutamaan akan diberikan kepada permohonan pengguna dari negeri di bawah PKP. Bagi sebarang pertanyaan, sila hubungi Pusat Panggilan SSM di talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my . Sekian, terima kasih. SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 12 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=208 |
| 220 | | You can now register and pay for Companies Commission of Malaysia (SSM) Training Programmes via online at e-COMTRAC under SSM’s ezBiz system. This applies for training programmes in February 2021 and onwards as listed on e-COMTRAC. Visit e-COMTRAC at https://ezbiz.ssm.com.my. Please refer to the FAQ e-COMTRAC and User Manual e-COMTRAC to register as user at https://www.ssm.com.my/Pages/Training_Academy/FAQ.aspx. Should you have any enquiry on the above, please contact:
COMTRAC at comtrac@ssm.com.my Nur Mafuza Azhar at nurmafuza@ssm.com.my Mohd Zakhir Mohd Taza at mohdzakhir@ssm.com.my Huzaini Mat Dom at huzaini@ssm.com.my
Suruhanjaya Syarikat Malaysia Date: 21 January 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=220 |
| 218 | | The webinar for the corporate training program organized by the Companies Commission of Malaysia (SSM) will continue as scheduled during the Movement Control Order from 13 to 26 January 2021 or to any extended date. Public can register and pay the training fees by online at e-COMTRAC under SSM’s ezBiz system for training programs starting February 2020 as listed on e-COMTRAC. Visit e-COMTRAC at https://ezbiz.ssm.com.my for a fast, hassle free, 24/7 service to register your training and earn CPE points.
Public can also get information on the SSM training program at the official website www.ssm.com.my. Should you have any enquiry on the above matter, please contact COMTRAC at comtrac@ssm.com.my; nurmafuza@ssm.com.my (Nur Mafuza Azhar) / mohdzakhir@ssm.com.my (Mohd Zakhir Mohd Taza)/ huzaini@ssm.com.my (Huzaini Mat Dom).
Suruhanjaya Syarikat Malaysia
Date: 20 January 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=218 |
| 217 | | Pelanggan yang dihormati,
Pejabat SSM Negeri Pulau Pinang akan kembali beroperasi pada 21 Januari 2021 (Khamis).
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan SSM melalui talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my. Sekian, terima kasih.
SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 20 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=217 |
| 216 | | Pelanggan yang dihormati,
Pejabat SSM Negeri Pulau Pinang akan ditutup sementara mulai 20 Januari 2021 (Rabu) bagi proses sanitasi dan langkah-langkah pencegahan penularan wabak Pandemik Covid-19.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan SSM melalui talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my. Sekian, terima kasih.
SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 19 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=216 |
| 215 | | Pelanggan yang dihormati,
Pejabat SSM Negeri Kedah akan ditutup selama satu (1) hari pada 17 Januari 2021 (Ahad) bagi proses sanitasi dan langkah-langkah pencegahan penularan wabak Pandemik Covid-19.
Pejabat SSM yang terlibat
| Pejabat SSM Negeri Kedah Tingkat 1 & 2, Wisma PERKESO No.186 Jalan Teluk WanJah 05538 Alor Setar, Kedah
* Akan beroperasi semula pada hari Isnin, 18 Januari 2021.
| Saluran alternatif perkhidmatan atas talian SSM
|
(a) Portal Ezbiz - https://ezbiz.ssm.com.my
(b) Portal MyCoID -https://mycoid2016.ssm.com.my (c) Portal MyLLP - https://www.myllp.com.my (d) Portal e-Info - https://www.ssm-einfo.my (e) Portal MyData - https://www.mydata-ssm.com.my (f) Portal e-Secretary - https://esecretary.ssm.com.my
|
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan SSM melalui talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my.
Sekian, terima kasih. SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA
16 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=215 |
| 209 | | Para pelanggan yang dihormati, Susulan daripada pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diumumkan oleh Kerajaan pada 11 Januari 2021, kaunter perkhidmatan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) akan
ditutup berkuatkuasa
13 hingga 26 Januari 2021 melibatkan enam (6) negeri berikut: - Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur/ Putrajaya/ Labuan)
- Selangor
- Pulau Pinang
- Johor
- Melaka
- Sabah
Pejabat Negeri/ Cawangan SSM yang berada di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) akan beroperasi seperti biasa.
Untuk makluman, perkhidmatan kaunter pandu lalu (dropbox) di semua pejabat SSM seluruh negara termasuk enam (6) negeri di bawah PKP dibuka seperti biasa. Bagi semua urusan berkaitan SSM, pelanggan adalah digalakkan untuk memanfaat perkhidmatan atas talian SSM yang disediakan melalui pautan berikut: - Portal Ezbiz -
https://ezbiz.ssm.com.my/
- Portal MyCOID -
https://mycoid2016.ssm.com.my/
- Portal MyLLP -
https://www.myllp.com.my/
- Portal e-Info -
https://www.ssm-einfo.my/
- Portal MyData -
https://www.mydata-ssm.com.my/
- Portal e-secretary -
https://esecretary.ssm.com.my/
Transaksi pembaharuan pendaftaran perniagaan juga boleh dilakukan di kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN) dan Bank Kerjasama Rakyat Malaysia (BKRM).
Berikutan penutupan sementara Malaysian Business Reporting System (MBRS), pelanggan mempunyai alternatif untuk membuat serah simpan penyata kewangan atau penyata tahunan dan laporan secara fizikal melalui kaunter pandu lalu (dropbox) atau secara pos.
Manakala temujanji pelanggan untuk tempoh 13 hingga 26 Januari 2021 di pejabat SSM di enam (6) negeri bawah PKP adalah terbatal dan permohonan semula perlu dibuat bagi slot 27 Januari 2021 dan seterusnya, tertakluk kepada pengumuman Kerajaan dari semasa ke semasa.
Bagi sebarang pertanyaan, sila hubungi Pusat Panggilan SSM di talian 03-7721 4000 atau emel ke
enquiry@ssm.com.my . Sekian, terima kasih.
SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 12 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=209 |
| 210 | | Pelanggan yang dihormati, Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) telah melanjutkan insentif ini sehingga 30 Jun 2021. Insentif ini merupakan inisiatif prihatin SSM dalam membantu syarikat yang sedang menghadapi masalah kewangan akibat pandemik Covid-19 dimana komuniti korporat layak menikmati pengurangan kompaun sebanyak 90% daripada nilai asal kompaun yang dikenakan. Justeru itu melalui insentif ini ianya akan dapat mengurangkan beban kos kepada pengarah syarikat untuk menutup syarikat. Sekian, terima kasih. Suruhanjaya Syarikat Malaysia 4 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=210 |
| 211 | | Para pelanggan yang dihormati,
Bagi memudahkan urusan pelanggan di enam (6) buah negeri yang dilaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) akan membuka kaunter bagi permohonan pemfailan ekspres (express filing) bermula 14 Januari 2021.
Kaedah bayaran yang diterima adalah secara cashless atau tanpa tunai.
Sebarang pertanyaan, sila hubungi Pusat Panggilan SSM di talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my .
Sekian, terima kasih.
SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 14 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=211 |
| 212 | | Operasi Ibu Pejabat SSM@Sentral, Kuala Lumpur akan ditutup selama dua (2) hari bermula 14 Januari 2021 jam 3.00 petang sehingga 15 Januari 2021 bagi proses sanitasi dan langkah-langkah pencegahan penularan wabak Pandemik Covid-19 di seluruh bangunan Ibu Pejabat SSM@Sentral.
Kaunter SSM yang ditutup
| Kaunter Alternatif
| Ibu Pejabat SSM@KL Sentral No.7, Jalan Stesen Sentral 5, Kuala Lumpur Sentral 50623 Kuala Lumpur
* Akan beroperasi semula pada hari Isnin, 18 Januari 2020 untuk kaunter pandu lalu (dropbox) dan pemfailan ekspress (express filing)
| Pejabat SSM Negeri Selangor Blok 9,10 & 11, Kompleks KPPMS Lot 291, Jalan RU 3/9A, Seksyen 3 40000 Shah Alam, Selangor
* Bagi kaunter pandu lalu (dropbox) dan pemfailan ekspress (express filing) sahaja
| Perkhidmatan atas talian SSM
| i. Portal Ezbiz - https://ezbiz.ssm.com.my/ ii. Portal MyCOID -https://mycoid2016.ssm.com.my/ iii. Portal MyLLP - https://www.myllp.com.my/ iv. Portal e-Info - https://www.ssm-einfo.my
v. Portal MyData (https://www.mydata-ssm.com.my vi. Portal e-secretary - (https://esecretary.ssm.com.my)
|
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan SSM melalui talian 03-7721 4000 atau emel ke enquiry@ssm.com.my. Sekian, terima kasih. SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 14 Januari 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=212 |
| 204 | | Effective from 1st of January 2021, Companies Commission of Malaysia (SSM) has agreed to recognize Continuing Professional Education (CPE) points through online learning methods without setting the limits or number of CPEs allowed according to the validity period of Practising Certificate of Secretary (PC).
Based on this new condition, CPE points that need to be complied with can be collected either by attending physical and/or online training without any breakdown of CPE points between these two (2) learning methods.
Meanwhile, the existing conditions regarding the CPE requirements for renewal of PC under section 241 of the Companies Act 2016 are still applicable as follows:
- Secretaries are required to collect the total number of CPE points based on the validity period of PC as shown in the table below:
PC Validity Period | Number of CPE Points | 1 year | 20 CPE points | 2 years | 40 CPE points | 3 years | 60 CPE points |
- The training attended can be organised by SSM, professional bodies, regulatory bodies, training providers or in-house.
- CPE points are calculated based on the number of learning hours attended which is 1 CPE point equals to 1 learning hour.
- All types or categories of online training can be considered for CPE points including webinars and e-learning.
- Secretaries shall comply with the type of training / courses and percentage of CPE points as set out in paragraph 35 of the Guidelines Relating to Practising Certificate for Secretaries under Section 241 of the Companies Act 2016.
Thank you.
Suruhanjaya Syarikat Malaysia Date : 10 December 2020
| 12/31/2021 | 2020 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=204 |
| 205 | | Effective from 1st of January 2021, Companies Commission of Malaysia (SSM) has agreed to recognize 60 Continuing Professional Education (CPE) points for online training during the validity period of license.
Based on this new condition, required CPE points can be accumulated either by attending online and/or classroom training without any breakdown of CPE points between these two (2) learning methods.
Meanwhile, the existing conditions regarding the CPE requirements for renewal of Company Secretary’s License (LS) under section 20G of the Companies Commission of Malaysia Act 2001 are still applicable as follows:
• Secretaries are required to collect at least 60 CPE points during the validity period of license for three (3) years. • The training attended can be organised by SSM, professional bodies, regulatory bodies, training providers or in-house.
• CPE points are calculated based on the number of learning hours attended which is 1 CPE point equals to 1 learning hour.
• All types or categories of online training can be considered for CPE points including webinars and e-learning.
• Secretaries shall comply with the type of training / courses and percentage of CPE points as set out in paragraph 35 of the Guidelines Relating to Practising Certificate for Secretaries under Section 241 of the Companies Act 2016.
Thank you.
Suruhanjaya Syarikat Malaysia Date : 10 December 2020
| 12/31/2021 | 2020 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=205 |
| 206 | | Please be informed that the threshold of indebtedness of RM50,000, which was prescribed pursuant to paragraph 466(1)(a) of the Companies Act 2016 under Gazette Notification 8032 [G.N. 8032] effective from 23 April 2020 to 31 December 2020 is now extended to 31 March 2021.
To support the business community during the economic recovery period, the extension of the indebtedness threshold to RM50,000 is necessary to assist companies which are affected by the extended period of the Movement Control Order due the COVID-19 pandemic.
Please click at this link to view the new Gazette Notification on the Prescription of Amount of Indebtedness of Company under Paragraph 466(1)(a) of the Companies Act 2016: https://www.ssm.com.my/Pages/Legal_Framework/Document/GN%2021841_KPDNHEP%2030.12.pdf
1 January 2021
| 12/31/2021 | 2021 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=206 |
| 201 | | Please be informed that the transitional period stated in the ‘Guidelines for the Reporting Framework for Beneficial Ownership of Legal Persons’ ending on 31 December 2020 has been extended to a later date to be determined by the Registrar to coincide with the enforcement date of the proposed Companies (Amendment) Bill and Limited Liability Partnerships (Amendment) Bill.
During the extended transitional period, companies and limited liability partnerships shall continue to identify and verify the beneficial owners to ensure the beneficial ownership information is accurate and up to date. It is also important that the information kept at the entity’s level can be accessed in a timely manner. Please take note that companies are required to lodge the beneficial ownership information together with the annual return.
Taking into consideration the importance of the beneficial ownership reporting framework, SSM will conduct inspections to ensure companies and limited liability partnerships comply with the beneficial ownership reporting requirements. Please refer to the FAQs provided in the SSM official website at www.ssm.com.my.
For more information, kindly contact SSM Call Centre at 03-7721 4000 or email to enquiry@ssm.com.my.
Thank you.
SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA 17 DECEMBER 2020
| 3/31/2021 | 2020 | https://www.ssm.com.my/Lists/Announcement/AnnouncementDetails.aspx?ID=201 |