Sign In

Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) Charges Director Of Zaco Sdn Bhd Under The Companies Act 1965

Monday, 30 November 2015: Mohamed Shah bin Abu Bakar, director of Zaco Sdn Bhd was charged at the Session Court of Kuala Lumpur for allegedly committing an offence under section 125(1) Companies Act 1965 (‘CA 1965’).

The charge against him reads that he had acted as a director of Zaco Sdn Bhd whilst still an undischarged bankrupt and besides he does not have a leave from Court.

The offence under section 125(1), Companies Act 1965 carries a maximum penalty of 5 years imprisonment or a maximum fine of RM100,000.00 or both.

The accused pleaded not guilty to the charge and claimed trial. The Sessions Court Judge, YA Tuan Shamsudin bin Abdullah released the accused with a bail bond of RM10,000 with one surety and his international passport was surrendered to the court as the additional condition to the bail bond. The case is now fixed for mention on 12th January 2016.

Prosecuting officer, Lidia Fyrulliza Ishak and Mohd Iqbal Mohd Yusoff prosecuted on behalf of SSM whilst the accused was unrepresented.

PENGARAH SYARIKAT ZACO SDN BHD DI DAKWA DI BAWAH KESALAHAN AKTA SYARIKAT 1965 OLEH SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA (SSM)

Isnin, 30 November 2015: Mohamed Shah bin Abu Bakar, pengarah syarikat Zaco Sdn Bhd telah didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur kerana melakukan kesalahan di bawah 125(1) Akta Syarikat 1965 (‘AS 1965’).

Mohamed Shah bin Abu Bakar didakwa kerana didapati telah bertindak sebagai pengarah sedangkan beliau masih seorang yang bankrap dan beliau tidak mendapat kebenaran Mahkamah untuk bertindak sedemikian.

Sabit kesalahan di bawah seksyen 125(1) AS 1965 boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebihi 5 tahun atau denda tidak melebihi RM100,000.00 atau kedua-duanya sekali.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam membuat pengakuan tidak bersalah dan minta dibicarakan. YA Hakim Mahkamah Sesyen, Tuan Shamsudin bin Abdullah membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM10,000.00 dengan seorang penjamin. Tertuduh juga dikehendaki menyerahkan pasport antarabangsa kepada Mahkamah sebagai syarat tambahan kepada jaminan yang ditetapkan. Kes ditetapkan untuk sebutan pada 12 January 2016.

Pendakwaan dijalankan oleh Pegawai Pendakwa SSM Lidia Fyrulliza Ishak dan Mohd Iqbal Mohd Yusoff.

myGovernment
KPDNHEP myGoverment